Pannacotta.

Lördagens efterrätt.  Glömde ta kort på den läckra efterrätten. Jag kommer noga att göra den fler gånger och då fotar jag av den.

Pannacott med lakritshallon och mandelpinnar


400 g frysta osockrade hallon

4 msk socker

2 msk ouzo eller pernod

4 stjärnanis


Mandelpinnar


200 g mandelmassa

1 apelsin

1 äggvita

1 dl flagad mandel


Pannacotta


2 blad gelatin

1 vaniljstång

6 dl grädde

1 dl socker

8 glas / portionsformar


Gör så här:

Koka hallon några minuter med socker, spriten och stjärnanisarna. Smaka av så att det inte är för surt. Kasta stjärnanisarna och ställ bums hallonsmeten i frysen. Du vill att den ska bli riktigt kall, nästan som glass. Om du har plats så fördela hallonsmeten direkt i portionsglas eller skålarna och ställ i frysen.


Mandelpinnar:

225*

Riv mandelmassan på grova sidan ner i en skål och riv skalet av apelsinen på den fina sidan. Rör ihop med äggvitan.

Klä en plåt med bakpapper och klicka ut mandelsmeten i 8 tunna tungor. Tryck fast flagad mandel i dem. Baka ca. 10 min i ugnen tills de fått fin färg.


Pannacottan.

Snitta vaniljstången och skrapa ut de små fröna. Lägg både stång och frön tillsammans med grädde och socker i en kastrull. Koka upp och dra av värmen. Locket på och låt dra 10 min.

Lägg gelatinbladen 5 min i kallt vatten i en skål.

Koka upp grädden igen. Fiska upp vaniljstången och lägg i gelatinbladen. Rör om och dra av värmen.

Fördela den kalla hallonsmeten i glasen om inte det redan är fixat. Häll i pannacottasmeten i glasen. Plasta och ställ i kylen minst tre timmar. Servera med mandelpinnarna.


Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0